Skip to main content

Onze Visie

Onze visie is gericht op een centrum dat past bij Veldhoven, en dat menselijk, warm, aantrekkelijk is en past bij de lokale identiteit.

Uitgangspunten

01

Respecteer de menselijke maat.

Geen té hoge torens die schaduwen werpen, of architectuur die niet past bij het karakter van Veldhoven. Geen ‘big box’ winkels, maar een gezellige, menselijke winkel ervaring. Architectuur mag niet zo groot en conceptueel zijn, dat het een vervreemdend effect heeft.

02

Een warm, gezellig stadshart…

…waar Veldhovenaren zichzelf mee kunnen identificeren. Waar Brabantse gemoedelijkheid zich weerspiegelt ziet in de Bourgondische uitstraling van straten, steegjes, pleinen. Waar je gelukkig bent, omdat je je echt geworteld voelt.

03

Écht duurzaam: Bouwen voor de lange duur.

In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden en te kiezen voor experimentele, hippe gebouwen die over 20 jaar weer verouderd zijn, zien wij liever tijdloze schoonheid en veilige, duurzame keuzes. We moeten af van de beperkte economische levensduur van 50 jaar; we moeten denken in eeuwen, niet decennia. Door iets te bouwen dat breed gewaardeerd wordt en door velen als ‘mooi’ wordt ervaren, gaat het een stuk langer mee. En dat is beter voor onze planeet!

04

Groen-blauw, voor natuur en mens.

Het stadshart van Veldhoven is nu veel te stenig. Mensen snakken naar groen, en met de toenemende warmte en heftigere regenbuien door klimaatverandering is het noodzakelijk dat er meer groen wordt aangelegd – en meer water! Door een gracht aan te leggen, kan het centrum afkoelen op hete dagen, meer water bergen en kansen creëeren voor water horeca.

05

Torens? Alleen onder voorwaarden

Om de financiering rond te krijgen van een gebiedsontwikkeling, moeten ontwikkelaars vaak de hoogte in. Maar de manier waarop dit gebeurt, heeft een grote impact op de kwaliteit van het gebied. Wij zien liever geen torens, omdat ze de leefbaarheid aantasten. Maar áls men de hoogte in moet gaan, dan liefst op een elegante, aantrekkelijke manier. Bijvoorbeeld door de torens een duidelijke, sierlijke ‘kroon’ te geven, in plaats van de gebruikelijke blokkendozen.

06

Parkeren onder de grond of in een mooi gebouw

Een centrum vol met auto’s hoort niet meer bij de 21ste eeuw. Natuurlijk moeten boodschappen in de auto kunnen worden geladen en zijn veel mensen afhankelijk van een auto. Maar dat hoeft geen afbreuk te doen aan de ervaring van het centrum! Met ondergronds parkeren of met het aanleggen van een aantrekkelijke parkeergarage kan dit probleem eenvoudig worden opgelost.

Vergelijking voor & na

Hoe Veldhoven er uit zou kunnen zien:

Case Studies

Le Plessis-Robinson

Le Plessis Robinson is een voorstad van Parijs. Het veranderde zichzelf van een problematische banlieue tot een schitterende en gewaardeerde plek om te wonen, door een ander type architectuur te omhelzen. Wat bijzonder is aan Le Plessis Robinson is dat zelfs de sociale woningen er schitterend uit zien! Bekijk onderstaande video voor meer informatie over deze herontwikkeling:

Brandevoort

Redelijk in de buurt van Veldhoven ligt Brandevoort, een nieuwbouwwijk bij Helmond. Deze zeer populaire wijk maakte gebruik van traditionele architectuur en was ontworpen als een Brabants vestingstadje.

Als Veldhoven naar Brandevoort kijkt voor inspiratie voor zijn nieuwe stadshart, dan zijn er veel elementen die kunnen worden overgenomen. Allereerst de manier waarop Brandevoort de historische architectuur omarmt en moderniseert om een uniek karakter te creëren. Dit kan Veldhoven inspireren om elementen van zijn eigen historische en culturele erfgoed op een innovatieve manier te integreren in de ontwerpen van het nieuwe stadshart.

Poundbury

Poundbury is een bijzonder voorbeeld van stadsplanning in het Verenigd Koninkrijk, specifiek gepland en ontworpen volgens de principes van Prins Charles. Deze unieke stad is gebouwd met een sterke nadruk op leefbaarheid, duurzaamheid en gemeenschapszin. Vanuit de opzet van de straten tot de gebouwen zelf, elk detail in Poundbury is bewust ontworpen om een gevoel van gemeenschap te bevorderen en om bewoners het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van een organisch geheel.

Het idee van het creëren van een ruimte waar mensen zich echt geworteld kunnen voelen, past perfect bij de doelstellingen van Veldhoven. Door aandacht te besteden aan de fijne details van de stadsplanning, kan Veldhoven een stadshart creëren dat de lokale cultuur weerspiegelt, de gemeenschap ondersteunt, en een omgeving biedt waar bewoners zich echt thuis voelen.

Cayalá

Cayalá, een wijk in Guatemala City, is een bijzonder voorbeeld van moderne stadsontwikkeling ontworpen door Léon Krier en Estudio Urbano. Het integreert een mix van residentiële, commerciële en openbare ruimtes in een harmonieus en uitgebalanceerd stadslandschap, gericht op leefbaarheid en sociale interactie. Deze innovatieve wijk toont aan dat nieuwe ontwikkelingen niet los hoeven te staan van menselijke schaal en gemeenschapssfeer.

Bij het bouwen van het nieuwe centrum kan Veldhoven veel leren van Cayalá. Ten eerste toont Cayalá aan dat modern stadsontwerp en traditionele architectonische elementen naadloos kunnen samengaan. Dit kan Veldhoven inspireren om zijn lokale culturele erfgoed te combineren met nieuwe, innovatieve ontwerpelementen, om zo een uniek en herkenbaar stadscentrum te creëren.

Ten tweede is de succesvolle mix van residentiële, commerciële en openbare ruimtes in Cayalá een voorbeeld van hoe verschillende stedelijke functies kunnen bijdragen aan een levendig en leefbaar stadscentrum.

Ten slotte kan Veldhoven leren van de manier waarop Cayalá is ontworpen om sociale interactie te bevorderen. Door bewust gemeenschappelijke ruimtes en openbare plekken te creëren waar mensen kunnen samenkomen en interactie kunnen hebben, kan Veldhoven een stadshart bouwen dat echt gericht is op de gemeenschap en waarin elke bewoner zich geworteld voelt.

Southgate, Bath

SouthGate is een winkelcentrum bij Bath in Engeland dat is gebouwd met respect voor de oude binnenstad van Bath, wat bekroond is als UNESCO World Heritage.

Het project heeft de winkelervaring van de bewoners van Bath en de ruimtelijke kwaliteit dermate verbeterd, dat zelfs kantoorverhuur in het omliggende gebied is gestegen (bron).

SouthGate laat zien hoe het omhelzen van de lokale kwaliteiten en identiteit door middel van architectuur, een betere winkelervaring kan worden gecreëerd. Niet alleen dat: de hele stad profiteert er uiteindelijk van!

Waarom Het Werkt

Zoals in de vorige case studies al te zien is, zijn er al veel succesvolle projecten gebouwd waarbij de lokale identiteit, gezelligheid en schoonheid hand in hand gaan. Is er nog meer bewijs waarom deze aanpak werkt?

Gezondere levensstijl

“The results of the study indicate that the classic urban neighborhood with and reasonable to high housing density (≥ 50 dwellings/ha) has good potential to function as an exercise-friendly neighborhood. A positive element in this is especially the potential for function mixing (working/shopping and living) in which, in addition to large supermarkets, there is also plats for small-scale shopping facilities more spread throughout the wik. It is therefore important to create (architectural) conditions in which also small-scale neighborhood functions and can get a place in the neighborhood.” (Den Hertog et al., 2006, p. 133)

den Hertog, F. R. J., Bronkhorst, M. J., Moerman, M., & van Wilgenburg, R. (2006). De Gezonde Wijk. Een onderzoek naar de relatie tussen fysieke wijkkenmerken en lichamelijke activiteit. EMGO Instituut.

“To realistically increase the level of walking and biking, it will be essential to reintroduce development practices that make it easier to engage in such activities during the course of one’s daily activities. This may mean not only the introduction of the types of urban design features advocated by neotraditionalists into developments located at a region’s periphery but also the retrofitting of existing urban areas.” (Frank & Engelke, 2001, p. 215)

Frank, L. D., & Engelke, P. O. (2001). The built environment and human activity patterns: exploring the impacts of urban form on public health. Journal of planning literature, 16(2), 202-218.

Gelukkigheid

“Furthermore, local economic conditions, as measured by the cost of living, and the perceived beauty of the city are associated with the happiness.” (Leyden et al., 2011, p. 882)

Leyden, K. M., Goldberg, A., & Michelbach, P. (2011). Understanding the Pursuit of Happiness in Ten Major Cities. Urban Affairs Review, 47(6), 861–888.

 

“The main findings confirm the hypothesis: beauty and aesthetics are among the most important factors in perceived community satisfaction. The findings for beauty and aesthetics lend support to those by GLAESER et al. (2001) and CARLINO and SAIZ (2008), among others, who highlight the importance of ame- nities in urban and regional development.” (Florida et al., 2011, p. 43)

Richard Florida , Charlotta Mellander & Kevin Stolarick (2011) Beautiful Places: The Role of Perceived Aesthetic Beauty in Community Satisfaction, Regional Studies, 45:1, 33-48

Groei van grondwaarde

“The hedonic price model that has been estimated shows a significant price premium of 15% for pure neo-traditional styles and 5% for referring to traditional styles. Various robustness checks confirm that these results are partly, but not entirely, driven by, e.g., unobserved differences in quality between houses with different building styles.”

Buitelaar, E. and Schilder, F. (2017), The Economics of Style: Measuring the Price Effect of Neo-Traditional Architecture in Housing. Real Estate Economics, 45: 7-27. https://doi.org/10.1111/1540-6229.12137

 

The estimated design value is large. Our baseline estimate suggests a capitalisation effect of about 6.6% of property value (£16k in 2003 prices) associated with a one standard deviation increase in our preferred index of distinctive design. Being in an area that is reported as distinctive as opposed to being in a neither distinctive nor non-distinctive area increases property value by as much as 18.6%. The effect seems at least partially attributable to an architectural externality. Our results, thus, provide some rationale for planning policies that seek to preserve and enhance the architectural quality of the built environment to internalise architectural externalities.”

Ahlfeldt, G.M. and Holman, N. (2017). Distinctively different: a new approach to valuing architectural amenities. The Economic Journal . ISSN 0013-0133

 

“The results clearly demonstrate that premium prices are indeed associated with the older architectural quality styles like colonial, federal, garrison, and Victorian.”

Asabere, P.K. et al. (1989). Architecture, Historic Zoning, and the Value of Homes. Journal of Real Estate Finance and Economics, 2:181-195 (1989)

 

“We found that certain types of cultural heritage site (namely, historic buildings, memorials, and Martello towers) provide positive spillovers to properties nearby, while archaeological sites and (depending on the function form) churches are negatively associate with property values. We interpret these premiums (or lack thereof) as capturing aesthetic value.

Moro, M. et al. (2013). Does the housing market reflect cultural heritage? A case study of Greater Dublin. Environment and Planning A 2013, volume 45, pages 2884–2903

 

“In this spatial model, listed built heritage turns out to gain a premium over nonlisted heritage of 29.6 % while surrounding houses are worth an extra 0.28 % for each additional listed building within a 50-m radius; houses sold within a conservation area gain a premium of 27.9 %. This indicates that there exists a strong historic ensemble effect and that listed heritage is more highly valued when it is clustered within an ensemble with historic ambience.”

Lazrak, F. et al. (2014). The market value of cultural heritage in urban areas: an application of spatial hedonic pricing. J Geogr Syst (2014) 16:89–114